lördag 31 januari 2009

Influensa

Näskannan till trots däckade jag i influensa förra veckan, det är nog nästan tio år sedan sist. Jag hade alla beskrivna symptom utom kräkningar, diarré och muskelvärk. I pressen omskrivs årets influensa som ovanligt aggressiv och förvisso låg jag i sängen med närmare 39 grader i feber en hel dag men aggressiv? Nja, jag hade inga nära döden upplevelser, hallucinerade inte och yrade inte. Dagarna efter gick förvisso febern upp och ned, jag hostade och kraxade men stannade allt som allt hemma tre dagar från jobbet.
Smittsam var den iallafall med tanke på att jag vanligtvis brukar klara mig och det är kanske det man avser med ordet "aggressiv"?
Krutis användes flitigt tillsammans med ångbad fyllt med örter. Torkad salvia, pepparmynta, björk från sommarens örtskörd, ett par droppar lavendel eterisk olja var huvudingredienserna. Billigare än hostmedicin och minst lika effektivt.
Bästa boten även enligt professor Jan G Bruhn. Kanske bidrog dessa häxkurer till att det blev hyggligt lindrigt trots allt?

Inga kommentarer: