söndag 4 januari 2009

Andas in och andas ut

Konsten att hålla ett nyårslöfte är dels en tydlig bild av vad jag vill uppnå och sedan förstås att inte ge upp. Det kan låta självklart. Men att förändra sitt liv tar tid och det är som att gå i cirklar. Först är man jättetaggad och drar igång, ofta alldeles för ambitiöst för att konstatera kanske redan efter par veckor att det där gick ju inte alls. Många ger upp här, faller tillbaka i sina gamla mönster och ser sig som misslyckade och tänker att det är ändå ingen idé. Men det är ju så att om jag till exempel aldrig har tränat förut och ska börja så är det inte till att förvänta sig att dessa nya vanor ska skapas på en månad, kanske inte ens på ett år men om jag börjar om igen varje vecka, varje månad och varje år kommer förändringen till sist. När jag känner att jäklars den här veckan blev det inte så bra då är det bara att börja om igen och tänka att nästa vecka då jävlar. Att börja om med ny ambition om och om igen. Sedan en dag så sitter vanan där och det blir lika självklart som att borsta tänderna att jag ska ut ett par varv i spåret varje vecka. Ska jag börja löpträna och jag har som mål att komma ut tre gånger i veckan innebär inte det att jag är en hopplös typ om det blev två gånger någon vecka eller kanske bara en stilla promenad en gång. Det gäller att vara generös emot sig själv och konstatera att den här veckan fick jag iallafall på mig skorna. Att inte ge upp utan ta nya tag hela tiden.
I morse blev det ca en halvtimmes mediterande. Jag tappar tråden och mantrat gång på gång och tankarna glider iväg från allt till inget. Men det är samma sak här. Tillbaka till fokus! Börja om! Andas in. Andas ut.

Inga kommentarer: