lördag 15 november 2008

Rosa glasögon om oro

Det finns ett försäkringsbolag som har en förfärligt vedervärdig störande tv-reklam som rullar på någon av kanalerna. Det ligger en massa människor i sängar och det står en irriterande person och berättar viskande vad de oroar sig för där de ligger. Två män och en kvinna ligger där med uppspärrade ögon. Och kan man tänka sig! Kvinnan oroar sig för sin dotter som reser jorden runt. Den ena mannen oroar sig för fuktskador i huset och den andra för en ny platt-TV(!). En platt-TV? Är han dum i huvudet kan man faktiskt undra som en parentes.
Om man sätter på sig feministglasögonen ett ögonblick blir det uppenbart att vinklingen är att kvinnor oroar sig i vanlig ordning för mjuka saker (barnen) och män för hårda och materiella saker( huset och prylar).
Nu är det förvisso betydligt sundare att oroa sig för en dotter (om man nu tror att det hjälper) än att oroa sig för en platt-tv men ändå. Störande är det likförbannat.

Inga kommentarer: