torsdag 17 juli 2008

Fett är bästa bränslet

En stor studie om viktnedgång har just presenteras och den visar med all önskvärd tydlighet att de som äter fett och drar ned på kolhydrater går ned mest i vikt även på lite längre sikt. Några försämringar på hälsan kunde inte påvisas snarare tvärtom.
Den fettsnåla kosten det vill säga en kost som den livsmedelsverket rekommenderar (den som även påminner om sumobrottarnas diet) visade sig sämst alla kategorier.
Själv har jag fått ett kostprogram på datorn där man knappar in allt man äter på en dag. Efter fjorton dagars knappande kan jag konstatera att ca 45-50 procent av min energi kommer från fett (till största delen mättat), ca 16 procent protein och resten kolhydrater samt en och annan öl och nåt vinglas. Med den sammansättningen är jag i princip aldrig hungrig vilket gör att det ibland är svårt att ens komma upp i de 1800 till 2000 kalorier som jag sannolikt minst behöver om dagen? Fast det verkar ju av mitt löpresultat i söndags gå alldeles utmärkt att springa nästan en halvmara med nästan enbart fett i tanken.

Inga kommentarer: