lördag 3 maj 2008

Shoe-shopping

Hur kan en del ha shopping som hobby? Ibland hör jag talas om eller läser om personer som anger "shopping" som intresse. Jag har full förståelse att någon har mode eller smycken eller makeup som intresse och därav behöver tillbringa en viss tid på affärer för att kunna utöva detta intresse men att ha själva "shoppandet" som intresse övergår mitt förstånd. Det är verkligen ett nödvändigt ont att gå på affärer.

Idag har jag iallafall handlat skor. Kunde jag handla skor på Internet skulle jag göra det men man måste nästan prova. För jag är verkligen inte speciellt intresserad av själva skohandlandet men jag måste ha något att sätta på fötterna och det är bra om det passar. När solen kom fram och temperaturen närmade sig 15 grader varmt häromdagen upptäckte jag inte längre kunde använda de svarta läderstövlar jag köpte i vintras och som jag i princip haft varenda dag sedan de inhandlades.
Jag hade helt enkelt inga skor för vårväder eller för sommar förutom de svart löparskorna och ett par trasiga sandaler.
Löparskorna var dessutom ganska slut som löparsko betraktat, de var egentligen inte ens anpassade för ändamålet löpning från början. Det var en walkingsko(?) vill jag minnas men jag trodde nog inte att det skulle bli någon större fräs när jag startade träningen på sensommaren förra året.

När jag nu ändå var i farten och motvilligt pallrade mig iväg till ett köpcentrum slog jag till och köpte jag fyra par. SMACK! Det har aldrig hänt i hela mitt 44-åriga liv att jag köpt fyra par skor på samma dag. Jag tror knappt att jag köpt fyra par skor ens på ett helt år någon gång?
Det blev ett par nya Nike med luftkuddar att springa i (de svarta walkingskorna ska få bli just en promenadsko), ett par sandaler på barnavdelningen(!), en par vita sneakers med silver och ett par mockamockasiner med frans.

Löparskorna är premiärsprungna och tjoho vad lätt det gick. Det VAR faktiskt skillnad. 5 km på 30 minuter blankt vilket är ett lysande resultat med mina korta ben.

Inga kommentarer: