lördag 17 maj 2008

Mardrömssnö - på väg mot en ny istid

Det är bara ett par veckor sedan jag hade en mardröm om detta. Massor av snö på fel årstid. Fast nu är det ingen dröm, det är på riktigt. Det har snöat här sedan eftermiddagen och det ligger ett vitt täcke på marken och alla buskar. En riktig köldknäpp nu inatt och maran är komplett. Oroar mig hysteriskt för mitt nya äppelträd som har fullt med knoppar, min kaprifol, rosor och syrener. För ca tre år sedan blommade aldrig syrenerna och liljekonvaljerna här för knopparna frös sönder. Ett äppelträd har dött p.g.a köldknäppar på i början av juni. Mardrömslikt är vad det är och jag bara hatar detta väder.
Rädda mina rosor, åk mer bil eller hur var det nu man skulle få fart på klimatförändringen. Annars är visst det enda säkra tipset - vi är på väg mot en ny istid.

Inga kommentarer: