söndag 15 september 2013

Fina kossan Betsy

Jag har en ko! Ja, om man ska vara petig har jag bara en sjundedel av kossan men varför ska man vara det? För på denna sjundedel får jag ca 15-16 liter fin obehandlad mjölk varje fredag. Opastöriserad och ohomogeniserad vilket innebär att jag enligt Livsmedelsverket tar en risk varje vecka. Tillåt mig att tvivla.

Men vem fan bryr sig om Livsmedelsverket och deras föråldrade pekpinnar när de om och om igen visar sig peka käpprätt åt skogen? Inte jag i alla fall.  Till exempel säger livs(farliga)medelsverket att barn ska ha lättmjölk och margarin i skolan ! När all ny modern forskning pekar åt rakt motsatt håll:

http://www.kostdoktorn.se/smabarn-som-ater-fettsnal-mat-blir-tjockare2

Livsmedelsverket bryr sig uppenbarligen mer om sina producenter än om  konsumenterna? Jag kan inte köpa riktig obehandlad mjölk på ICA direkt från en bondgård, men om jag fyllt 20 år jag kan gå in i dörren bredvid och köpa hur många flaskor 40% brännvin jag vill och klunka i mig. Sanslöst inte sant?

Jag är glad att jag har trillat av kartan och landat i den verkliga världen!

Vill du läsa mer om kon och omställningsprojektet i praktiken kan du klicka här:

http://omstallningipraktiken.se/pages/view/hjulsjo




Inga kommentarer: