lördag 20 april 2013

Square foot Gardening - Rutigt trädgårderande

I år ska jag göra en rutig trädgård samt testa täckodling på en annan del av grönsakslandet (den uppmärksamme märker redan - att det här med att ta det lugnare med odlingarna i år redan har spårat ur och vi är bara i mitten av april)

Square foot gardening eller "rutigt trädgårderande" som jag fritt översatt det till svenska är  ett amerikansk påfund. Men den som orkar titta bortom motorvägarna och snabbmatställena kan hitta en hel massa amerikaner som vill leva naturligt och hållbart precis som jag. Det finns en stor rörelse i USA som söker alternativa sätt att leva "off the grid". Odla sin egen mat, propagera för att få dricka "raw milk", ha höns och leva enkelt. Facebook är fullt av intressanta sidor i ämnet.

En av dessa amerikaner utvecklade en idé om att istället för att sätta grönsaker i långa rader som brukligt är så sätter man tätt i rutor som är 1ft x 1ft dvs ca 30 x 30 cm. Genom att så tätt i näringsrik jord får man ut betydligt mer mat per kvadratmeter än traditionellt odlande. Det är precis som täckodling också arbetsbesparande vilket trots allt passar in i min "ta det lite lugnt med odlingen" filosofi.




Mel Bartholomews bok är en av de mest sålda trädgårdsboken i Amerika. Rapporter kommer förhoppningsvis löpande om detta projekt. Lådor har jag ju redan gjort det är bara rutnätet som ska fixas till.

Inga kommentarer: