tisdag 3 juli 2012

The full buck moon - bockigt i juli


Fullmånen så här i nordens ljusa sommartider gör inte så mycket väsen av sig rent visuellt. Den går upp sent och den går ned tidigt och den syns bara vid klart väder men enligt infödda amerikaner påverkar månen oss ändå.


Juli är normalt den månad då råbocken och andra hjortdjur får nya horn som tränger ut i deras pannor. Hornen har ännu en beläggning av sammetslen päls och därför kallas denna  fullmåne för den fulla bock månen.

Under den här tiden löper även unga män amok för att "stånga" sina huvuden mot varandra och allmänt visa upp sig. Fast det märker inte gamla tanter som jag så värst mycket av eftersom vi sällan befinner oss på samma platser som dessa unga testosteronstinna människohanar och om det skulle ava sig nån julifullmåne har åtminstone jag oftast andra saker - viktigare saker - som jag går och funderar på. Men om jag inte var så nedrans kvällstrött och grubblande utan hade lite mer spring i benen och gav mig ut så är jag helt säker på att jag skulle få se ett och annat. För jag är helt säker på att ikväll rumlar det om på sina ställen.

Inga kommentarer: