söndag 12 februari 2012

Urbefolkningen och tillväxtkorparna

Här i trakten oroas vissa tillväxtskorpar över att orterna här i obygden ska försvinna, att byarna ska tömmas på folk och att långtradarna ska sluta gå. De ser det som ett problem att människor flyttar härifrån men - Fine, säger jag bara. Om någon frågar mig så är det ju helt perfekt om vi bara blir några skogsmänniskor kvar här uppe i norr och de andra drar till städerna. Då får vi som vill leva bland älg och varg ha skogen för oss själva. Helst ska naturligtvis vägarna bli riktigt skitdåliga också och järnvägen rosta bort för då kommer vi kanske till och med få ha träden kvar?

Men nu sliter tillväxtkorparna i sina fjädrar och det senaste är att dra igång en massa bergsprojekt och gruvprojekt i förhoppningen att det ska finnas tillräckligt med malm och mineral så att man ska öppna de gamla gruvorna här i trakterna. För att det ska ge fler jobb

.....Jo pyttsan de jobben kan jag klara mig förutan och förresten - hur mycket jobb ger skogsavverkningen? En som kör helvetesmaskinen och en som kör ut långtradaren med timret = två. Kvar är ett stort kalhygge och alla vi som bor här och som snart inte har en stig att gå på utanför naturreservaten. Förresten verkar inte ens reservaten förhindra avverkning.

- Nej fy fan! Inte nog med att de stora bolagen kör ut vår skog härifrån så det knappt finns en pinne kvar, det skulle väl bara fattas att de börjar urholka marken vi går på också. För inte kommer gruvdrift att komma lokalbefolkningen till godo lika lite som att avverkningen kommer oss till godo.

Den som vill se hur det ser ut efter exploatering kan klicka på den här länken!

3 kommentarer:

Ylva sa...

Aldrig har jag hållit med så in helsicke mycket!!!

Anonym sa...

Håller helt och hållet med dej. Helt rätt resonerat. Du är toppen!

Irja

Kokospelle sa...

Tack Irja! Det är inte alltid jag känner mig toppen så dina ord värmer :-)