fredag 15 juli 2011

Framtida drakbo?

Jag skulle egentligen vilja skriva något djupt och insiktsfullt men för närvarande känner jag mig ganska ytlig och jordnära eftersom dagarna mest tillbringas djupt i myllan samt vid vatten.
Juli - som en god vän träffande kallade för "spenatmånad"- är för övrigt tämligen slätstruken. Vid dammen är det dock inte slätstruket för där händer det grejer och sedan starten i våras har det onekligen skett en hel del. För eventuellt nytillkomna läsare är här en repris på en bild
Före :
Efter:
Och så måste jag bara visa den här gynnaren. Den upptäckte pappa och jag i båten på en fisketur. Den hade antagligen klättrat upp på vassen invid båten och trillat i. Det var ett pyssel att hålla reda på den i botten bland gäddor, stövlar och drag. Men det klarade sig helskinnad tillbaka till land och blev där utsläppt på stranden. Den vandrar nu förhoppningsvis de 500 meterna till min damm istället för att vara vid sjön- det måste vara mycket säkrare.

5 kommentarer:

Ylva sa...

Är det där en vattensalamander? Jag är så dålig på ödlor. Vilken lång svans!

Kokospelle sa...

Nej jag trodde det först och rapporterade den som det eftersom den var i båten. Men den rapporten tog jag bort. Reagerade också på den märkliga svansen och det vackra mönstret. (det ligger ju nära till hands med vattensalamander) men jag har förstått efter att ha kollat ordentligt att det är en "vanlig" skogsödla...För att riktigt krångla till det är ödlan ett kräldjur och salamandern ett groddjur. Fast båda ser ut som ödlor och kopparorm är en ödla fast den ser ut som en orm. Men jag gillar dom allihop :-)

Ylva sa...

Aha på det viset! Ja,jag gillar dem också men hoppar ändå alltid högt när de plötsligt pilar fram någonstans.

Malin sa...

Vad trevligt! Klart det vore bra om den slog sig ner vid dammen...om nu skogsödlan trivs där...Vi hade en liten ödlelik gynnare vid vår damm men upptäckte den först när den hade tagit sig in o satt på väggen i sovrummet...det blev en lite chockartad upplevelse...Jag har ingen aning om vad det var för en krabat men när jag vant mig så var det väldigt trevligt.
Dammen har verkligen blivit flott o undan har det gått.

Kram från Malin

Kokospelle sa...

det kanske var en salamander. Undrar om dom som geckoödlor kan klättra på väggen. Det får vi kolla upp...