fredag 18 mars 2011

Värmländska kvalitétssemlor?

Hemma på våran gata i samhället finns det en lågprisaffär med rötter i Värmland. Där säljer de semlor med rubriken "Två goda semlor" på kartongen och som underrubrik på etiketten : "Värmländsk kvalité" och då kan vän av ordning konstatera att Värmlänningar har visst inte speciellt höga krav på sina bakverk.

Jag tänkte ta en sådan har semla när de bjöd på min arbetsplats men så fick jag för mig att jag skulle läsa på innehållsdeklarationen:

Vetemjöl, grädde, vatten, socker, vegetabilisk olja (vilket väl för det mesta är palmolja när det är ospecificerat), glukossirap, vetestärkelse, aprikoskärnor(!), vetegluten, jäst, kardemumma, potatisfibrer, salt, invertsocker, druvsocker, förtjockningsmedel E472e, mjölbehandlingsmedel E300, konserveringsmedel E202, potatisstärkelse, majsstärkelse veg.fett, vanillin (som vanligtvis utvinns ur granröta) , aromämne, emulgeringsmedel E471, enzymer

....och så kommer det - bäst av allt - NOTERINGEN i slutet av denna förteckning: "kan innehålla spår av nötter och mandel"!!

Mandelmassa som kan innehålla "spår av mandel"? Det är som smördeg utan smör.
Hur kan man få sälja denna gegga och kalla det semlor?

2 kommentarer:

Malin sa...

Oj?! - Ruggigt...i år har jag bara ätit hemmagjord Semlor...o det får stanna vid det...

Kram från Malin

Lilla B sa...

Ja du - man kan undra hur hög kvalité de där bakverken hade. Har kört med egentillverkade semlor i år. Många blev det ...