lördag 4 oktober 2014

Nystart i (B)oktober

Min bokhylla svämmar över av böcker, mitt sängbord syns knappt under alla böcker och så ligger det ett gäng utspritt i resten av huset. Mitt bokkonto är skyhögt och jag älskar verkligen att läsa. Det är bara en sak som stör mig och det är inte oordningen i hyllan vilket man vid en första anblick skulle kunna tro. Nej det är betydligt värre än så.

I den där röriga bokhyllan finns det förutom en del romaner självhjälpsböcker av typen "Älska dig själv", Mindfulness, böcker om kreativitet, andnings- och meditationsövningar och yogaböcker med massor av bra tips och trix. Följer jag någon av dessa rekommendationer? Nej det gör jag inte - förutom lite sporadiskt - för det mesta far jag runt helt tanklöst utan koll.
En annan del av hyllan är proppfull med kokböcker. Det är böcker om bakning, det är böcker av kändiskockar och det är om sallader och indiska köket och mycket mer. Lagar jag recepten i böckerna? Nej det gör jag inte. Jag tittar på bilderna och sen rör jag ändå ihop nån köttfärssås på måfå eller steker en köttbit rakt upp och ned.
Det finns också böcker om självhushållning, permakultur, trädgårdar och odling. Hur går det då? Jovars, men det är tur att jag inte ska överleva en vinter på skörden om man säger så.
Det finns också hobbyböcker i samlingen. Om oljemålning, akvarellmålning, tenntråd, broderi och smyckestillverkning för att nämna något. Men.....eh nej inte det heller.
Jag funderar på ett nyårslöfte redan nu så här i början av oktober. Att jag ska blunda varje måndagkväll, ta en bok på måfå ur från någon av de olika kategorierna och så göra minst en konkret sak ur den boken innan veckan är slut i ett helt år.
Undrar vad som skulle hända då?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Men äntligen är du tillbaka 😀. Det har varit så tråkigt utan lite uppdateringar av dig. //Benita

H-lena sa...

Så härligt befriande och mänskligt!

Unknown sa...

Känner dig inte, hamnade på din blogg för att jag sökte på bilder av trädgårdsdammar och fick se ditt roliga och fina projekt. Läser om din röra i bokhyllan med alla självhjälps, kok- och trädgårdsböcker och känner bara SÅÅÅÅ mycket igen mig!!! Jag älskar mina böcker, de får inte plats i vårt lilla hus heller och min man undrar verkligen vad jag tänker med alla böcker. De är mina vänner, jag kan inte göra mig av med dem. Skönt läsa om en till som har det så! Tack, och hoppas det går bra med yogan och dammen! /Lykke i Ö-vik

Kokospelle sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kokospelle sa...

Hej Lykke, så roligt att du hittade hit och tack för din kommentar. Yogan går finemang vilket är bra eftersom allt utanför mattan är allt annat kaotiskt. Därav den dåliga uppdatering av bloggen men det kommer.. Dammen har iallafall fått ut pump och fontän och jag ska försöka hitta en ny Buddha som passar min budget eftersom den som suttit där ett tag behöver bo inomhus. Han har blivit lite sliten av utomhusvistelsen./Kokospelle

Kokospelle sa...

Allt utanför mattan är kaotiskt ska det så. Knövligt att skriva från mobil

Kokospelle sa...

Allt utanför mattan är kaotiskt ska det så. Knövligt att skriva från mobil