fredag 31 oktober 2014

All Hallows Eve

Äntligen Halloween! Min favorithelg. I år infaller Halloween för ovanlighetens skull på Svenska almanackans Alla helgons Afton den 31 oktober och sammanfaller så att säga med den svenska hitte-på-dagen. Min plan var därför att har riktig baluns för de döda denna fredag fast jag hann inte riktigt med. Det blir inte alltid som man tänkt...Istället får man improvisera på kontorstid om man säger så.
I de flesta länder är 1 november en helgdag men inte i Sverige vilket stör mig nåt oerhört. Vi skulle verkligen behöva en extra ledig dag så här på höstkanten men här lade man den på en lördag "för att det skulle passa bättre in i arbetsveckan".

Det är som vanligt både tungt och skönt på samma gång att gå in i mörkertiden. Det mesta är fixat och klart inför vintern förutom att jag fortfarande har saker kvar i växthuset med anledning av den sanslöst milda hösten. Olivträd och citronträd står fortfarande kvar i växthuset med en liten frostvakt - rekord.. Så länge det inte är under minus 5 grader klarar det sig säkert bättre därute i ljuset och svalkan.
I natt är väven mellan de döda och de levande som allra tunnast och i morgon ska det ändå bli det kalas för alla mina släktningar!

Läs mer om solåret här: http://kokospelle.blogspot.se/2009/10/solens-ar-en-hednisk-resa.html

Inga kommentarer: