onsdag 14 augusti 2013

Konsten att tänka positivt

Nu går det ofelbart mot höst och mörkare tider och skolorna börjar i dagarna. Det är alltid ett visst vemod när jag ser sommaren gå mot sitt slut och flyttfåglarna vända tillbaka mot söder.
Fast då tänker jag som så - att augusti räknas faktiskt till sommarmånaderna och halva augusti är ju faktiskt kvar.
 September och oktober brukar bjuda på många klara vackra och även varma dagar som man kan tillbringa i naturen och jag mår ofta som bäst under höstmånaderna. November är årets mest kravlösa månad med tid för vila och återkoppling - jag tycker om när det blir mörkt och då får jag använda min fina pannlampa igen. December är dessvärre i svartaste laget men då vänder det ju igen och går mot ljuset. Runt jul blir det dessutom lite extra ledigheter att se fram emot och i mellandagarna brukar frökatalogerna dimpa ned i brevlådan för det är då dags att sätta chili och paprika i januari. Sedan kommer det två tunga grismånader- Januari och februari - svinkalla och trots vändningen den 21 december är det ännu mörkt och vid det här laget börjar man bli grymt trött på kyla och mörker.
Men kommer vi bara till mars så blir det vårdagjämning, solen börjar värma, talgoxen spela och svanarna återvänder till Tysslingen. Då går det lite lättare igen och knopparna sväller.

Och va fan två månader kan man väl stå ut?

Inga kommentarer: