söndag 9 september 2012

Kan man spela trolltrumma i en minaret?

."Sverige är trots allt ett kristet land" var det någon som sade på en fikarast på mitt arbete när skolavslutningens vara eller icke vara i kyrkan diskuterades . Jag minns inte vem som sa det och det spelar egentligen ingen roll. På mitt jobb finns det som jag antar att det finns på de flesta jobb(?) ett antal personer som:
 - Inte är rasister MEN.... blabla blabla...

Inom detta blablaande kommer det ofta fram att det är islam man hakar upp sig på fast man själv endast sätter sin fot i kyrkan på dop, bröllop och begravningar.

Jag sade inget vid det tillfället men tänkte desto mer att -Nja, vaddå Sverige ett kristet land, det är det väl ändå en viss överdrift. 
Redan i slutet av 1600-talet rycktes mina förfäder ut ur sin tro och sitt levnadssätt. De var skogssamer - ett naturfolk med trolltrummor och nåjder och de trodde på en besjälad natur men tvingades mer eller mindre brutalt in i den kristna tron. De tog barnen ifrån oss och satte dom i kristna skolor. Kristendomen är mig alltså påprackad en gång i tiden!

Kanske är det därför jag kan tänka mig en moské (gärna med minaret) vid sidan av Folkets Hus i det lilla samhället där jag bor. Även en liten stupa på andra sidan det lilla torget med rökelse och klockor skulle piffa upp en vanlig arbetsvecka och varför inte ett litet hindutempel tillägnat Shiva eller Kali någonstans i närheten av gamla konsum. Oavsett om det är helgmålsringning i den röda kyrkan av träspån, en imam som ropar ut : "Allahu Akbar" (ung Gud är större) från toppen av en minaret, lite klockor från stupan som sänder ut tusen mantran över världen välkomnar jag trots eller kanske just på grund av mitt ursprung alla försök till en stunds eftertanke, stillhet och bön.


Det är nämligen vår enda chans till frid och fred. Att hitta det som förenar och inte det som skiljer.
Jag är nämligen inte det minsta religiös men jag är en djupt andlig människa.

By the way - Jag tycker förresten att man kan gå till kyrkan på skolavslutningen och sjunga "den blomstertid nu kommer" fast psalmen innehåller ordet Gud och jag tycker också att prästen kan få välsigna alla barnen oavsett om de är samer, somalier eller Stockholmare.

För Gud ÄR större - Allahu Akbar! och jag kan lova att trolltrumman har inte tystnat i Bergslagsskogarna trots den ihärdiga kristna missionen som pågått i över trehundra år.

Bom bom bom





Inga kommentarer: