fredag 12 augusti 2011

Augustimåne - The full sturgeon Moon

Sturgeon betyder stör. Störfisk. Infödda amerikaner menade att störfisken var riktigt på hugget under den fulla augustimånen. Här finns inga störfiskar - jag vet knappt vad det är. Men kanske skulle vi kunna kalla augustimånen för Full Abborre Måne för ofta är augustikvällarna ljumma efter stekheta dagar och det tycker ju abborrar om?
Hur som helst får den här fullmånen folk att känna sig rastlösa och överväldigade. En känsla att det är alldeles för mycket att göra och alldeles för ont om tid att göra det på. Det stämmer åtminstone in på mig. Jag har haft nåt rastlöst över mig hela dagen. Imorgon blir det väl ändå värre för då är månen som mest full. Jag borde antagligen gå och fiska? Fast speciellt ljumt är det inte - det är på gränsen till frost.

Inga kommentarer: