fredag 10 juni 2011

Den gröna myten

- Ja ja men det är ju lätt för dig som har "gröna fingrar"

Det är en kommentar jag får ibland när mina blommor växer och frodas medan andras växter ruttnar eller torkar till döds. Skitsnack och snicksnack!
Nu ska jag berätta något. Det finns inga "gröna fingrar"!
Det är en myt som vissa odlar omsorgsfullt istället för att ta hand om sina växter - antagligen för att rationalisera bort att alla växter som hamnar i deras ägo går en säker död till mötes förr eller senare.
Alla fingrar har samma hudfärg och det enda som krävs för att växter ska överleva är lite engagemang dvs att man vattnar dom måttligt, ger dom lite gödning emellanåt och bryr sig om dom. Mer magiskt än så är det inte.

3 kommentarer:

Lilla B sa...

Jag tror inte heller på gröna fingrar utan det sitter i huvet: kunskap och intresse.Och rent av lite i hjärtat också: engagemang

Åsa sa...

Men det är väl det som är gröna fingrar - att komma ihåg att vattna växterna innan de torkar ihop....

Ylva sa...

Så sant, det finns icke-magiska orsaker till mina "bruna fingrar" men man vill ju gärna skylla ifrån sig :-(