lördag 17 juli 2010

Ack om slaggsten vore guld värt

Det går inte fort men långsamt framåt med ett spadtag idag och ett imorgon. Första 20 cm är förhållandevis lättgrävt förutom precis när jag ska igenom grässvålen och hacka av en och annan rot. Men på ett ställe har jag testat att gräva ur lite djupare och jag undrar vad som egentligen funnits på denna plats förr i tiden. Hela trädgården är som en stor kolbotten och jag är nu nere på kolnivån tillsammans med en jävla massa slaggsten. Det är inte konstigt att saker har svårt att växa i denna kolslaggöken som lurar precis under sandjorden.
Hoppas på svalare väder då kanske jag orkar med mer än en skottkärra per dag? Ett recept på en ny Bufrenburk skulle inte heller skada då det är väldigt rygghårt att skotta slaggsten.

2 kommentarer:

Malin sa...

Vad spännande...Jag drabbades av just detta akuta dammbehov för sisådär 5-6 år sedan och en lördag förmiddag satte jag spaden i jorden och började gräva...Vi har bra matjord så det var inte så värst mycket sten som tog emot...
Jag grävde och grävde och fram mot kvällen hade jag grävt ut ett hål som nådde rumpan på mig (168 cm lång är jag o rumpan sitter rätt normalt till)...
Dammen var ca 3*3 meter lång och sluttade in mot den djupaste delen...Därtill kommer sumpområdet runt om...Dammen blev bra och jag var nöjd.
Året därpå fick jag för mig att den skulle förskjutas åt ena hållet och så var det gräva av igen...Året därefter skulle jag ha den mindre...Året därpå blev den mindre igen o fick en annan form...Nu har jag lagt igen den - nästan för nu har jag fått lusten att gräva upp den igen...
Ja du hör så galet det kan bli...Maken är måttligt road men stöttar mig och tycker att det blir bra hur jag än gör...men han gillade allt dammen...
Lycka till med grävandet och visst sjutton är det härligt med livlig fantasi och en massa energi...fniss..

Kramar från Malin

Kokospelle sa...

Vad skönt och höra dina versioner. För jag har också tänkt redan innan den är klar att tänk om jag tröttnar? Men så tänker jag att då öser jag väl igen den igen eller gör om den till nån slags våtmark i miniatyr...
Det är ju bra för djurlivet att ha en liten damm - sägs det.