torsdag 21 augusti 2008

Så djupt sitter könsrollerna, tre fel av tre möjliga eller kvinnor kör inte MC

Igår tog jag motorcykeln till jobbet. Inget märkvärdigt med det kan tyckas det finns väl många som pendlar med MC. Jag har dock "fel" kön för denna aktivitet har jag märkt av folks reaktioner att döma.
När jag skulle åka hem och stod och knölade med all utrustning kommer det en arbetskamrat av manligt kön med en kollega förbi.

- Jaha, säger han högt, det är till att ha plockat fram havremoppen?
- ????!!!!! Öh, svarar jag avmätt, du den här går på bensin....

DÅ först kom han på vad korkat det var och rodnade långt ned på halsen och såg ut som om han ville sjunka genom asfalten.
- Ja.... hm, harkla, det blir visst lite tokigt det där....

Ja det skulle man kunna säga -jättetokigt.
Inte nog med det, jag hinner bara få på mig hjälmen och trycka ihop packboxen när nästa arbetskamrat, en kvinna i femtioårsåldern passerar.
- Jaha, det är till att vara spätta idag?
- Nej, jag kör själv... (suck)
- Oj då, ja det blev ju fel när jag tänker efter.

Mmmm Jättefel...

Är man kvinna kör man inte MC. Punkt.
Och verkar det som om man gör det mot alla könsrollsregler, ser vissa tydligen inte riktigt klart? Eftersom de uppenbarligen försöker hitta på något för att göra om verkligheten så att den blir att stämma bättre med ens föreställningar (fördomar?) om vad kvinnor gör.

Tjejer/kvinnor åker havremoppar alternativt är de möjligen spättor även om en förare för ögonblicket inte finns inom synhåll.

Och så till sist och nu tror man nästan att jag hittar på men det är faktiskt sant. En kvinna igen, i femtioårsåldern kommer precis när jag ska starta. Hon konstaterar iallafall att jag körde själv, jag satt trots allt på plats i full mundering och inte ens ett litet barn som nån gång kört trehjuling kunde missa detta faktum och hon såg tydligen även skillnad på hästben och gummidäck.
Hon sa glatt att hon tyckte det såg härligt ut med en MC-tur och önskade mig fortsatt trevlig semester.....

För kör en kvinna nu bevisligen MC mot alla föreställningar så har hon väl åtminstone SEMESTER?

ordförklaring: havremoppe = nedsättande ord om häst till tjejer som gillar ridning (vanligt i högstadiemiljöer )

Inga kommentarer: