fredag 3 april 2009

Före detta stammis

Jag har på stående fot bytt foderlevernatör till mina hästar efter att ha handlat på samma ställe i 11 år!!
Jag är inte lätt att reta upp men det går om man anstränger sig.
Jag köper mat till mina hästar för ett antal tusen varje år. Jag köper och många med mig t.ex. foderjäst regelbundet som är bra för päls och mage. Det är ett ganska vanligt hästfoder speciellt vår och höst när fällning pågår och hästarna sätter ny päls. Jag vände mig givetvis till det ställe där jag brukat handla de senaste 11 åren, men foderjästen var slut (igen?) och det skulle kunna komma hem nytt om två veckor (det är inte första gången under dessa 11 år som ganska vanliga saker är slut - lagerhållningen har ofta lämnat en del övrigt att önska under dessa år).
Men ok det har jag kunnat leva med. Butiken ligger trots allt på samma ort som jag arbetar och det är smidigt att ta det på väg hem från jobbet.

Nu var det dock slut i värsta vinterpälsfällningen och två veckors leveranstid. De skulle ta hem förstås - vilket jag naturligtvis tyckte var bra men just denna gång informerade jag om att OM jag hade vägarna förbi närmsta stad eller en annan butik så skulle jag nog köpa där (för en gångs skull). Två veckor är ändock två veckor.....men för säkerhets skull beställde jag.
Då till min stora förvåning säger ägaren av butiken att de minsann inte skulle ta hem nån foderjäst om jag inte var säker på att jag skulle köpa ....... Jag fick väl bestämma mig!

... ridå ....

Men herregud det är inget elaggregat, en ny bil eller storlek 50 av en udda stövel jag ska ha!? Det är foderjäst för 175 spänn!!! Det är ungefär som att vilja ha olivolja om man jämför med ICA. Jag köper det regelbundet och fler med mig tydligen eftersom det tar slut ganska ofta?
- Detta påpekade jag vänligt men bestämt. Jag insisterade på min beställning trots att jag inte kunde svära på att köpa det precis om två veckor. Foderjäst är inte som färksjäst utan har -vilket jag även påpekade - ganska bra hållbarhet.
Väl hemma ilsknade jag dock till.
Dra åt skogen! De kan ha sin foderjäst kvar. Sätter man inte mer värde på en stamkund sedan 11 år än så där finns det faktiskt andra att handla av.
Nu i fortsättningen åker jag två mil extra åt andra hållet där jag vid de ENSTAKA tillfällen jag handlat där fått ett glatt och positivt bemötande, där de tar hem varor i partier och inte styckvis och detta bara man andas om att man eventuellt kanske är intresserad och framförallt utan att man måste svära på att handla veckan efter. Där avrundar de dessutom nedåt om det kostar 603 kr, man betalar kontant och växeln är slut i plånboken.
Värt att notera är också att jag har en bus-kompis med butik på denna ort. En kompis som är syster med vargarna och som köper med när hon ändå behöver köpa spannmål till sina höns.

1 kommentar:

Bus-kompis sa...

Hi.hi, det där systerskapet var nytt för mig.